Lærerens stemmebruk

Underviser du med stemmen godt forankret i en avspent kropp?

Skal du opprettholde elevenes oppmerksomhet, inspirere og motivere for læring, er det viktig at du underviser med en stemme som er godt forankret i en avspent kropp. Det fremmer også god og tydelig diksjon.

Studier viser at 93% av den oppmerksomhet vi får fra mottaker av vårt budskap, er rettet mot det nonverbale språket. Altså stemmebruk og kroppsspråk.

En lærer som klarer å formidle kunnskap med god stemmebruk i en avspent kropp vil styrke elevenes konsentrasjon og oppmerksomhet. De lytter. En skarp og lys stemme vil virke forstyrrende på undervisningen og er slitsomt å høre på. En monoton stemme er det lett å sovne til.

Undervisning med et bevisst forhold til god stemmebruk og tydelig uttale vil bidra til å gi flere elever og studenter undervisning de vil huske. Det vil synes på vitnemålet. Hva med et foredrag på din arbeidsplass om temaet? Både for elevenes skyld og lærerens stemmehelse. Kontakt meg her:

NB! Har du symptomer på stemmevansker må du kontakte Øre-nese-halslege og logoped. Stemmevansker

Er du sliten i stemmen etter mye undervisning?

Har du en stemmekrevende hverdag, men ikke er bevisst hva som er god pust og stemmebruk, kan du få vondt i halsen.

Har du kjent symptomer på:

• Halssmerter
Kremtetrang
Klump-i-halsen følelse
Heshet
Stemmetretthet
Lite stemmekraft
At stemmen brister
Manglende evne til å variere stemmeleie 


Dette er symptomer på stemmevansker og må behandles.

Vi vet fra forskning at lærere og forelesere er overrepresentert når det gjelder slike symptomer.

Stressende arbeidssituasjon kan skape en anspent kropp, pusten går i et «hold». Lærere som snakker mye vil ofte ha et talemønster hvor de «snapper» etter pust for hver setning. Dette opprettholder en uhensiktsmessig pust- og stemmebruk som kan føre til symptomer på stemmevansker.

Uten å ta disse symptomer på alvor kan det resultere i sykmeldinger, langvarig logopedbehandling og /eller at underviseren må slutte i sitt yrke.

Med pust- og stemmetrening vil lærere og forelesere i langt større grad kunne:

  • forebygge symptomer på stemmevansker

  • reparere symptomer på stemmevansker

  • håndtere stressede arbeidssituasjoner

  • møte sin arbeidsdag med «stoisk ro»

  • stå lenger i arbeid

Les mer om stemmevansker her

Forrige
Forrige

Er det på tide med en vekkelsesbølge når det gjelder stemmebruk?

Neste
Neste

7 tips for god formidling